Kolikkhest forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Juniblests tråd

Go down

Juniblests tråd Empty Juniblests tråd

Poste  Nora og Juniblest Ons Apr 30, 2008 2:58 pm

Jeg har blitt fryktelig opptatt av forebygging etter operasjonen og sørger nå for at Juniblest har friskt og fristende vann til enhver tid. Skifter morgen og kveld, og når det er kaldt benytter vi oss av ThermoBaren vi kjøpte omtrent da han kom hjem fra Veterinærhøgskolen. I tillegg har jeg fått et tips om å ha bløte linfrø i fôret hans fordi de smører tarmen og hjelper til med å få alt igjennom, så nå får han det også. Jeg er overbevist om at det var disse frøene som reddet oss fra ny runde i vinterferien! Han viste da tegn til vondt i magen, men innen veterinæren der vi bor hadde klart å ta telefonen så han helt frisk ut igjen. Fulgte selvfølgelig med på han som en hauk resten av dagen, men han holdt seg i fin form og både spiste og bæsjet som normalt. Min teori er at han begynte å bli tett et sted i tarmen og så kom det en ladning linfrøslim forbi på sin vei mot baken som løste opp eller hjalp opphopningen til å komme seg videre.
Derfor har jeg nå blitt helt avhengig av at han får i seg nok linfrø hver dag, og da han begynte å rynke på nesa og nekte å spise det for et par måneder siden visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre.. Han har egentlig aldri vært spesielt glad i bløtt fôr og så klissete som disse frøene blir skjønner jeg godt at det ikke frister så veldig mye. Allikevel kan en spiseskje eller to av dette om dagen hindre at han blir syk igjen så han må bare bite tenna sammen og få det i seg. Men hvordan? Til slutt fant jeg løsningen, heldigvis! Bløt frøene i eplejuice og ponnien spiser med enorm apetitt Very Happy

Siden jeg har blitt så skremt var jeg på kurs for folk som har opplevd skremmende ting med hest. De andre kursdeltagerne var der for å bli trygge på hest igjen, mens jeg var der for å se om jeg kan roe meg ned i forhold til den frykten jeg har fått for å miste min kjære lille venn.. For meg hjalp det veldig å prate om frykten og plassere den litt, og jeg føler på en måte at jeg i det minste får gjort noe konstruktivt ut av alt sammen. Jeg tror bare mange kolikkfrie år kan roe meg, men alt kan brukes til noe og det hjelper meg veldig å jobbe med denne siden som etterhvert skal bli det komplette oppslagsverket om kolikk på hest!

Ellers går treningen sakte framover. Jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så mye muskelsvinn etter operasjon og rekonvalens, men vi jobber fortsatt med noen veldig grunnleggende øvelser i dressuren for å styrke han nok til å samle seg.. Og nå er det snart mai! Men, men, Juniblest lever og han er så flink, så I love you

Nora og Juniblest
Admin

Antall Innlegg : 9
Join date : 31.03.2008
Age : 35

https://kolikkhest.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet